Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2012. május 24., csütörtök

Töltött leveles pogácsa kosárkák – most hagymás baconos és pirított gombás - sok-sok sajttal






Már kicsit vicces, hogy azzal kezdem a posztot, hogy hirtelen ötlettől vezérelve készítettem ezt az ételt. Pedig most is így van.
Pizzát ígértem a családnak, jobban mondva újfent pizzát követeltek, de, amikor benéztem a hűtőbe, akkor több olyan hozzávaló is rám kacsintott, mely valami még kreatívabb megoldásra késztetett.
Le sem tagadhatnám, hogy szenvedélyesen szeretek leveles pogácsát sütni, hiszen számtalan – saját fejlesztésű – receptem található az oldalon, melyeket itt gyűjtök. 
Szóval, gondoltam egyet, és a pizzából leveles pogácsa lett. Nem is akármilyen. Nem regélek többet a motivációról, inkább jöjjön a recept.
Azért hadd ragadjam meg az alkalmat, megköszönjem, hogy ilyen sokan megéljeneztétek a facebookon, amikor még langymelegen feltettem róla egy ízelítő képet! :)

Hozzávalók 12 kosárkához és 9 pogácsához:

- az alaptésztához:

30 dkg átszitált finomliszt
2 dkg friss élesztő
1 dl langyos tej
1,5 dl tejföl
1 tojássárgája
6 dkg olvasztott, de nem meleg vaj
1 teáskanál porcukor
2 teáskanál finomszemcsés tengeri só

-         a hajtogatáshoz

4 dkg olvasztott vaj
15 dkg enyhén füstölt sajt finomra reszelve

-         a kenéshez és a szóráshoz

1 tojásfehérje
15 dkg Gouda vagy más jól olvadó sajt (Ementáli Edami stb.) finomra reszelve

 -         a hagymás baconös töltelékhez

10 dkg bacon
½ fej új főzőhagyma
2 dkg vaj
3 dkg reszelt Gouda sajt

A felforrósított vajban enyhén megpirítottam a bacont, csak annyira, hogy részben kiengedje a zsírját, de ne piruljon túl. Hozzáadtam a hagymát és együtt megdinszteltem, majd lehúztam a tűzről. Amikor meghűlt, elkevertem a sajttal.





-         a pirított gombás töltelékhez

15 dkg barna csiperke apróra vágva
½ fej új főzőhagyma
2 dkg vaj
½ teáskanál morzsolt kakukkfű
3 dkg reszelt Gouda sajt

A felforrósított vajba belemorzsoltam a kakukkfüvet, majd megdinszteltem benne a hagymát. Hozzáadtam a gombát és megpirítottam. Elfőztem a levet, melyet eresztett, sóztam, borsoztam, és lehúztam a tűzről. Amikor meghűlt elkevertem a sajttal.



Összeállítottam a tésztát a leveles pogácsa alapreceptem szerint, és háromszor meghajtogattam:


Tepertős leveles pogácsa. Most zöldhagymaszárral és füstölt sajttal.



Most 40 percig kelesztettem dagasztás után, és 20 percenként hajtogattam meg. Minden hajtogatásnál vékonyra, 1 cm magasra nyújtottam ki.
Az utolsó kelesztés után is 1 cm magasra nyújtottam ki és 6 cm átmérőjű pogácsa szaggatóval 24 korongot szaggattam ki. A leeső tésztát óvatosan összegyúrtam, ezt is felhasználtam a 24 korong kiszúrásához.
12 korongot kiszúrtam a közepén 4 cm átmérőjű pogácsa szaggatóval. A maradék tésztát is ezzel a szaggatóval szúrtam ki.
Sütőpapírral bélelt tepsire elrendeztem a 12 korongot, amelyiket nem szúrtam ki. Megkentem felvert tojásfehérjével és ráillesztettem a 12 kiszúrt korongot. A kosár széleit is megkentem tojásfehérjével.
Egy másik, sütőpapírral bélelt tepsire rendeztem 9 kicsi korongot, megkentem tojásfehérjével és a másik 9 kis korongot a tetejére illesztettem – ráültettem - és megszórtam reszelt sajttal.
6 kosárkát a baconös, 6 kosárkát a gombás töltelékkel megtöltöttem és megszórtam reszelt sajttal.
Csak addig kelesztettem, amíg mind a két tepsi finomsággal elkészültem, plusz amíg a sütőt 200 C fokra felmelegítettem.












200 C fokra előmelegített sütőben a kosárkákat 18 percig, a pogácsákat 15 percig sütöttem középső bordamagasságon.


Kicsit hagytam hűlni, de langymelegen már tálra rendeztem és felkínáltam a családnak, mert a leveles pogácsa langyosan a legfinomabb.

Mutatós, finom és különleges leveles pogácsa kosárkákat alkottam, mely uzsonnára, vendégvárásra is kiváló.
Számtalanféle töltelékkel elkészíthető, nekem éppen ezek a hozzávalók voltak kéznél. Egészen biztos, nem utoljára készítettem, már alig várom a következő alkalmat! ;)



9 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Tényleg az! Ha megsütöd, kérek róla beszámolót! :))

      Törlés
  2. Köszönöm a megtiszteltetést! :)

    VálaszTörlés
  3. A pogácsa töltelékes fogyasztása nekem nem igazán meglepő - viszont annál finomabb :-)
    Mi sajtkrémmel esszük néha, kettévágva, mint a képviselő-fánkot.
    A sajtkrém tulajdonképpen máshoz készül, van benne fehérbors is - szóval fűszeres. Mindig több készül, éppen a pogácsára való tekintettel :-)
    De ez a "kosárka" ötlet igen jó!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor úgy eszitek, mint a bagelt ... ha letelik végre a diétás időszak (ami úgy hiszem majd csak ősszel lesz:)) akkor sütök már megint bagelt és készítek kozzá sajtkrémet és megtömöm még mindenfélével ... csak úgy, ahogyan szoktam! :D

      Az első bejegyzéseim között már írtam a bagelről és vannak is fent képek!

      Törlés
  4. Jól látható, hogy nem csak a felsorolt hozzávalók kerültek bele, illetve látni nem látható, de mégis tudvalévő, -érezhető!-, hogy benne van!

    VálaszTörlés
  5. Sokszor készítek pogácsát, krumplisat, hagymásat, szezonban medvehagymásat, túrósat sajttal vagy különböző magvakkal megszórva. A pogácsakosárka szerintem nagyon jó ötlet, biztosan ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés
  6. Sokszor készítek pogácsát, krumplisat, hagymásat, szezonban medvehagymásat, túrósat sajttal vagy különböző magvakkal megszórva. A pogácsakosárka szerintem nagyon jó ötlet, biztosan ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails