Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2012. január 2., hétfő

Újévi lencseleves – talán az eddigi legfinomabb








A világ attól fejlődik, hogy felfedezünk újdonságokat, illetve újragondolunk hagyományos dolgokat, persze, ha attól valami jobb vagy több lesz.

Én a mértéktartó, óvatos duhaj, de igen lelkes újdonság vágyó vagyok, nem dobok sutba azonnal jól bevált és megszokott eljárásokat, csak mert divatosakká válnak. Viszont szívesen változtatok, ha értelmet és értéket találok benne. Úgy hiszem szélsőségmentes, és elemző alkat vagyok.
Számtalan főzeléket és levest főzök lisztmentesen, sőt még tócsnit is sütöttem már így. Szívesen kihagyom a lisztet és a rántást, amiből lehet. 
Bizonyos ételekben kizárólag sűrítési célt szolgál, nagy mennyiségben pedig kifejezetten rosszat tesz nem csak az étel állagának, hanem az ízeknek is. Én nem találok különbséget a keményítővel való sűrítésnél sem, sőt, ha szükséges, akkor inkább maradok a rántásnál vagy a lisztes habarásnál kis mennyiségben. 

Azonban van néhány olyan étel, melyet nem tudok elképzelni anélkül, hogy rántással készítsem el. Így van összhangban az íz, a az étel milyensége, minősége.
Haha, például a köményes fokhagymás rántott leves az egyik ilyen, a bablevesek egy része, és a töltött káposztát is szívesen rántom be olykor, természetesen visszafogott mértékben.

A lencseleves az, ami viszont számomra anélkül, hogy berántanám elképzelhetetlen. Ugyanakkor készítek hozzá habarást is, de azt már lisztmentesen. Számtalanféle lencselevest kóstoltam már, de a sajátomnál finomabbat nem. Természetesen a magyaros lencselevesről beszélek.
Például az indiai konyhában népszerű alapanyag a lencse, különös tekintettel a vörös lencse, de az ünnepi alkalmakkor én szívesen maradok a magyaros ízeknél, megoldásoknál. Így szilveszterkor, újévkor mindenképpen.

Bemutattam már a lencselevesemet, most annyiban készült másként, hogy kétféle alapléből készült. A füstölt alaplébe füstölt sertésnyelv és sertésfej került, két malaccsülök párolólevéből pedig nem füstölt csülöklé. A nem füstölt csülök levét más levesekhez is szívesen használom, szerintem például a gombalevesek is ezzel az alaplével a legfinomabbak.
Szerintem három tényező adja a lencselevesem gerincét: a megfelelő alaplé, a hagymás-fokhagymás- fűszerpaprikás rántás, és a mustáros-cukros-tejfölös habarás.

Most egészen precízen lemértem az ízesítőket is, hogyha valaki szeretné egészen úgy megkóstolni, ahogyan tökéletesnek tartom a végső ízeket, akkor reprodukálhatja. No, és nyilatkozhat a végeredményről.



Hozzávalók 4-4,5 liter kész leveshez:

Az alaplevekhez:

1 nagyobb füstölt sertésnyelv
1 fél füstölt sertésfej (1 kisebb füstölt csülökkel helyettesíthetőek)
1 vöröshagyma
3-4 gerezd fokhagyma
1 babérlevél
10 szem feketebors
2,5 liter hideg víz


2 malaccsülök
1 vöröshagyma
3-4 gerezd fokhagyma
1 babérlevél
10 szem feketebors
2,5 liter víz
1 evőkanál só

A füstölt húsokat hidegvízben, kuktában tettem fel főni. 1 órán át főztem, a levében hagytam kihűlni.
A csülköket hideg vízben, kuktában tettem fel főni. ½ órán át főztem, a levében hagytam kihűlni.

Mindkét alapléből kiszedtem a húsféléket, a levet pedig leszűrtem. Az egész borsdarabokat megtartottam a sült csülökhöz, a többi zöldséget, fűszert kidobtam.
A füstölt alapléből 6 dl-t félretettem babsalátához, összesen 3 liter vegyes alaplevet használtam a lencseleveshez.










Lencseleves hozzávalók:

50 dkg válogatott, 10 órán át hideg vízben áztatott lencse leszűrve, átöblítve
3 liter vegyes alaplé





1 evőkanál libazsír
2 evőkanál liszt
1 evőkanál fűszerpaprika
1 kis fej reszelt vöröshagyma
2 gerezd zúzott fokhagyma

3 dl zsíros tejföl
4 evőkanál magyar mustár
5 evőkanál porcukor
2 evőkanál fehér borecet (nem ízesített)

Betétként 20 dkg puha, enyhén átpirított mangalica vagy nem mangalica füstölt vagy lángolt kolbász és a füstölt húsfélék kisebb darabokra vágva és enyhén pirítva.


Az alaplében megfőztem a lencsét. Kuktában tettem fel, amikor a túlnyomás kialakult, azonnal elzártam, lehúztam a tűzről, hagytam, hogy a túlnyomás megszűnjön és már kész is.
Libazsírral világos rántást készítettem, majd a tűzről lehúzva elkevertem benne először a fűszerpaprikát, majd a reszelt hagymákat. Fél óra múlva kevés hidegvízzel csomómentesre kevertem és berántottam vele a forrásban lévő levest.
A habarást is jó előre elkészítem, jót tesz a habarásnak, ha nem hideg, még akkor is, ha forró levessel hígítjuk meg, mielőtt a leveshez adjuk. Elkészítettem a mustáros habarást, és végül ezzel habartam be a levest. Néhány percig csendesen forraltam, majd hagytam összeállni az ízeket. 
Aznap is fogyasztható néhány óra elteltével, de másnap még finomabb. Azonnal fogyasztva az ízeket mindössze fél értéken élvezhetjük. Éppen ezért fölösleges a friss levest túlízesíteni, ugyanis az ízek másnapra érnek igazán össze. 








A kétféle levesbetéttel szolgáltam fel.
Bátran ajánlom elkészítésre, többszörösen és sok ismerősünkön, barátunkon is tesztelt leves. Még nem ettem finomabbat.




A két malaccsülök pékné módra készült, hamarosan bemutatom az utolsó fogást is, amit újév első napján a családomnak kínáltam fel. 

6 megjegyzés:

  1. Le a kalappal a leves és - főleg - a betétek előtt! A mi a rántást illeti - fiatalasszonytól szokták kérdezni, hogyan kedveli: rántva vagy eresztve - creme fraicheval is meg lehet oldani.
    Még valami: fekete lencséből készült újévi ebéd vajon feketén keresett pénzt hoz a házhoz?

    Végül: ma kimegyek a "bevándorló piacra" és vásárolok füstölt csülköt és lencsét. (Ott majd eldöntöm, hogy vöröset vagy feketét.)

    VálaszTörlés
  2. HSz, nekem azt írta valaki az újévi köszöntőmre: "Nagy franc vagy te..."- akkor én most mit írjak? :-)))

    VálaszTörlés
  3. Hobbiszakács: Én a "zöld" lencsét preferálom. Nálatok egyértelmű a créme fraiche hiszen nem kapható tejföl. Pedig van, amihez jobb a tejföl, mint a créme fraiche, mert savanyúbb és testesebb.
    Bár, nyáron már Spanyolországban is lehetett kapni tejfölt (talán egy-két éve lehet) ... nem csak a bevándorló piacon! :))

    Ugye beszámolsz a csülkös lencselevesedről?!

    Mormogi Papa: Kíváncsian várom, mit! :D

    VálaszTörlés
  4. Csülkös ebéd holtvágányra futott. Ennek a legfőbb oka az a fenséges ízű füstöltkolbász-csalamadé-töltöttkáposzta szállítmány, amivel a Zasszony érkezett vissza. Beiglit is hozott, az is a sorára vár.

    Hanem van ám itt tejfölünk, méghozzá nagyon finom. Nem olyan magas zsírtartalmú mint a norvég, de legalább olyan finom mint a dán. Annál pedig csak a Méra-i (Kolozsvár mellett) házi tejföl finomabb.

    Mormogi, megnézted jól, nincs becsületrend a borítékban?
    :-))

    VálaszTörlés
  5. Meg se merek szólalni ilyen szakavatott közegben...:))Én bizony a lencselevest nem rántom be, és habarást sem készítek,viszont lényegesen kevesebb alaplével készítem. Minden más stimmel:))
    Erre mondják, hogy ahány ház, annyi szokás:))

    VálaszTörlés
  6. ??KINEK A PAP-KINE A LÁNYA -KINEK A PAPNÉ ?? ,,MERT MIND NAGYON FINOM ???!!

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails