Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. december 19., hétfő

Karácsonyi menüajánlat: hortobágyi pontyhalászlé –se nem szegedi, se nem bajai






Mivel halászléfüggő vagyok, ezért volt szerencsém számtalanféle halászlevet megkóstolni az ország különböző pontjain, különféle halakból és különféle módon elkészítve.
Szekszárdon és környékén nagyszerű bajai halászlevekhez, a Balaton környékén rendkívül ízletes balatoni halászlevekhez, a Tisza mentén - legtöbbször Tokaj környékén - pedig tartalmas és finom szegedi típusú halászlevekhez pedig leggyakrabban van szerencsém.

Az elmúlt körülbelül egy évtizedben változott az ízlésem, kifejezetten nem kedvelem a passzírozott haltól sűrű halászleveket, sokkal inkább a tartalmas ízű, de kifejezetten leveses, sűrűségét tekintve hígabb halászleveket.
Például néhány éve a Ráspiban ettem éppen ilyen halászlevet, illetve Badacsonyba, a Szent Orbán borházba kifejezetten az ilyen típusú halászlevükért járok vissza rendszeresen.

Nem vagyok egyedül ezzel az ízlésmóddal, hiszen kedves nyíregyházi barátunk Csaba, akinek főztjéről legutóbb Dr. Chef emblémával hoztam le bejegyzést,  aki nem csak szenvedélyes szakács, hanem szenvedélyes horgász is egyben, évek óta ilyen halászlevet készít. Legutóbbi halászleve is fantasztikusan sikerült, volt szerencsém alaposan kikenekedni belőle. Erről az alkalomról és halászléről képekben is és leírásban is beszámoltam.

Alapvetően azt gondolom, hogy a halászlének is a kedvenc fazeka a bogrács, de karácsonykor nálunk hagyományosan készül minden évben halászlé, így a halászlékészítés télidőben beköltözött a konyhámba.
A karácsonyi halászlé –szerintem - nem is kell, hogy a bográcsolásról szóljon, illetve nekem már nem is a passzírozásról és a passzírozott haltól sűrű halászléről szól.

Ez a hortobágyi pontyhalászlé egy ízében rendkívül gazdag halászlé, nemigen spóroltam az első rangú hal alapanyaggal benne. Én úgy fogalmaznék, hogy ez a fajta halászlé ötvözete az ismert halászlé típusok erényeinek, de nem azonos egyikkel sem.
Finom, elegáns, kifejezett leveses, de igen koncentrált ízű, és kifejezetten pontyhalászlé. Mind az alaplé kizárólagos alapanyaga, mind a belefőzött betét egyaránt ponty.
Érdemes kipróbálni, mert nagyszerűen sikerült, így tapasztalatból beszélek.

Egyértelmű volt, hogy hortobágyi halból készítek halászlevet, hiszen mifelénk ez a legjobb minőségű halalapanyag, amihez a legfrissebben és legkönnyebben hozzájuthatunk. Bevallom, a ponty, amit a Hortobágyi Halgazdaság halboltjából vásároltam, még annyira sem volt zsíros, amennyire pozitívan számítottam rá, ez a kész ételről készült képekről is jól lejön. 
No, de következzék a recept.



Hozzávalók körülbelül 4 liter halászléhez:

3 kg tisztított hortobágyi pontytörzs darabolva (sem fej, sem farok, sem gerinccsont)
80 dkg tisztított, vékony karikára vágott vöröshagyma (makói vagy más nemes magyar vöröshagyma)
2 nagy zöldpaprika
2 nagy paradicsom
3 evőkanál kézműves – házi – édes fűszerpaprika
1 teáskanál házi csípős fűszerpaprika
2 szárított macska-pöcse paprika
5 liter víz

Adagonként körülbelül 15 dkg irdalt, hortobágyi pontyfilé betétként. 


A megtisztított halakat és a zöldségeket rétegesen raktam le a fazékban. Felöntöttem a vízzel és felforraltam. A szürke habját leszedtem, sóztam, és jó közepes lángon főztem körülbelül 45-50 percen át, amíg a hal érezhetően össze is esett a lében. 












Hagytam kihűlni, majd leöntöttem róla a lét. A zöldségmaradványokat tálba szedtem. A kisebb, farok felőli törzs darabokat kidobtam  - volna, de az igazság az, hogy elcsipegettem a halászlé készítése közben. A patkókról lehúztam a bőrt kivettem a csontot és nagyjából ki is szálkáztam. Nem kell megijedni, hiszen a bonbon, vagy a mézeskalács készítéstől nem sziszifuszibb munkafolyamat. Ez is, az is megéri a végeredményt illetően. Szerintem. 
Igyekeztem a fehér halhúst megtartani, a barnásakat kidobtam.

Egy másik fazékra fém szűrőt tettem, először a zöldségeket nyomkodtam át fém kanállal. Mindig mertem rá egy-egy kanál levet. Ezáltal az zöldségek értékes része, ízük és zamatuk átfolyt a szűrőn, míg a zöldségek héja fennakadt. Ezt kidobtam.
A halhúst ugyanígy átnyomkodtam, ez esetben többször is mertem rá levet, hogy alaposan kizsigereljem az ízeket. Csak annyi halhús „szalad át” a szűrőn, amitől tartalmasabb, de nem sűrűbb lesz a halászlé.
Addig szórakoztam ezzel, amíg úgy éreztem, hogy a fennakadt halhús megérett arra, hogy a kukában végezze. Szerintem nem kell sajnálni, hiszen úgy gondolom, hogy megtette a dolgát.

Az így keletkezett levet visszaöntöttem a többire, felforraltam, hozzáadtam a fűszerpaprikát és 20 percen keresztül aktívan gyöngyözve, de nem forralva készre főztem a halászlevet. 










Kimertem belőle annyit, amennyit azon nyomban el kívántunk pusztítani, és a fél órával korábban besózott, kockára vágott, irdalt ponty filé darabokat 10 perc alatt belefőztem.

Azonnal tálaltam.

Én mondom, nagyszerű karácsonyi halászlé lehetőség a hortobágyi pontyhalászlé. A környéken egészen biztosan bárki hozzájuthat még a friss, elsőrangú alapanyaghoz karácsony előtt. 
Én szívből ajánlom! 







Hortobágyi pontyról készült bejegyzéseimet összegeztem. Több egyszerű és izgalmas ételt is készítettem belőle. Hortobágyi pontyról szóló "tanulmányom", a belőle készült receptjeim, illetve a hortobágyi ponty beszerzési lehetőségei is itt olvashatóak:



Karácsonyi menüajánlat irdalt pontyfilére. Néhány szó a beszerzéséről ...





5 megjegyzés:

  1. Mi szombaton főzünk a biopiacon az árusoknak két nagy bogrács bajait. Majd megmutatom .

    VálaszTörlés
  2. Gondaanyu: Szívesen ott lennék és ennék is belőle ... nem csak két tányérral! :))

    Várom, nagyon!

    VálaszTörlés
  3. De jól néz ki!Dórim nálunk mindig megtudná enni.Nagyon, nagyon szereti.

    VálaszTörlés
  4. Nelli: Nálunk a fiúk nem nagy fogyasztók, de a lányom, apósomék és én is majdnem minden nap! :)

    "saját levében": Yes! :)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails