Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. szeptember 6., kedd

Bográcsos babgulyás hortobágyi szürkemarha pörköltből (ropogóshéjú kovászos kenyeremmel)








A Nemzeti Gulyás Napra készült ez a bográcsos babgulyás. Már két részben számoltam be az ekkor készült ételekről. Az ételek alapja hortobágyi bio szürkemarhából készült pörkölt volt, ebből készült tovább a hortobágyi pásztorhús. Három részre osztottam a pörköltöt, egy részből pedig hagyományos bográcsos babgulyás készült. Hozzá kovászos kenyeret sütöttem aznap.
Úgy látom, hogy gyakran összetévesztik a bográcsos babgulyást a csülkös bablevessel. A gulyásnak, már nevéből adódóan is marha pörkölt alapnak kell lennie. A hagyományos elkészítés alapján nem kerül bele sem zöldség, sem füstölt hús, sem habarás.
Én most így készítettem. Az évszaknak megfelelően frissen fejtett babból készült.
Körülbelül 80 dkg húsból készült pörkölthöz 1 kg nagy szemű fejtett babot adtam. Mivel a pörkölt alapot gyakorlatilag készre főztem a bográcsban, így a babot fazékban előfőztem. Egész vöröshagymával, fokhagymával, babérral, sóval, rövid lében.
A levéből kivettem a hagymákat és babot a főző levével együtt a pörkölthöz adtam. Addig főztem csendes tűzön, míg a bab teljesen megfőtt, az ízek pedig összeértek. Ekkor frissen szedett és összevágott csomborral és tárkonnyal szórtam meg, és néhány kavarás után már vettem is le a tűzről. Nagyon kellemes ízesítője a csombor és a tárkony a bablevesnek, de semmiképpen nem szerencsés velük túlízesíteni. Ugyanis a főszerep a hortobágyi szürkemarháé és zsenge fejtett babé.








Kifejezetten erre az alkalomra és ehhez az ételhez sütöttem a tönkölyös, kovászos kenyeret, mely már hűlt a rácson. A bográcsos babgulyáshoz frissen, langyosan szegtem meg.
Az idei gulyásnap is hagyományos ételeink jegyében telt. Nagyszerű volt.


6 megjegyzés:

  1. Ez igen, micsoda finomság! A bográcsozódat már többször megcsodáltam, meg is mutatom a férjemnek, hogy ilyet álmodtam a kertünkbe. :)))

    VálaszTörlés
  2. Ez készítettük férjem szülinapjára is a hétvégén :)Imádom

    VálaszTörlés
  3. Petra: Nagyon szeretem ezt a "sziget" bográcsost a hátsó kis kertünk közepén. A férjem nagyon kardoskodott ellene, mert fűmániás, de végül "győztem" és belátta, hogy mennyire kellett nekünk ez a kis bográcsos sziget! :) Már több, mint 10 éve üzemel és bearanyozza a nyarunkat. A sok finom pörköltről, gulyásról, slambucról és fogósról/szalonnasütésről nem is beszélve. Számtalan helyen lehet kapni, ha tehetitek olyat vegyetek, amihez van öntöttvas grill lap (ezen szoktam mostanság grillezni) mert az külön aranyat ér! Majd számolj be róla, hogy sikerült-e meggyőznöd! Én támogatlak! :)))

    VálaszTörlés
  4. Bianka: Látom, hogy sokban egyezik az ízlésünk! A fejtett babot különösen szeretem. Tököt, fejtett babot biztosan fogok lefagyasztani még mielőtt kifutnak a szezonból. Nincs is finomabb egy jó kis füstös bográcsos babgulyásnál!! A szürkemarha pörkölt alapról nem is beszélve ... :)

    VálaszTörlés
  5. Érdemes volt kardoskodni a bográcsos szigetért, mert ennyi finomságot kihagyni vétek lett volna! Gondolom a férjed is már a legelején belátta, ahogy birtokba vettétek. Pazar ez a babgulyás!!!!

    VálaszTörlés
  6. Mit nem adnék egy tányérért!Annyira jól néz ki így képen is!:-)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails